La rondalla és una narració de tradició popular, de transmissió oral. Sovint té caràcter fantàstic, llegendari o amb elements reals i està destinada especialment a l’entreteniment dels infants.
2.Característiques:
A) Personatges:
A les rondalles sol haver-hi aquest tipus de personatges, tot i que no sempre hi apareixen tots:
1-L’heroi
2- El donant de l’objecte màgic
3-El fals heroi
4-L’agressor
5-La víctima
6-L’ auxiliar de l’heroi
7-La princesa.
-De vegades les rondalles tenen com a objectiu principal fer riure i en aquest cas els personatges no coincideixen amb els de més amunt.
B) Estructura: Parlem d’estructura narrativa per referir-nos a les parts en què es pot dividir l’argument de la narració. L’estructura tradicional d’una narració consta de tres parts:
PLANTEJAMENT
Part inicial de la narració. La seva funció és presentar el protagonista, situar-lo en un ambient determinat i plantejar un problema que desperti la curiositat del receptor. | Una zebra de la sabana té molta set i decideix baixar a l’abeurador, però amb molta cautela: sap perfectament que, en qualsevol moment, li pot aparèixer un lleó d’entre els matolls |
NUS
Part central de la narració en què l’acció es complica i el protagonista s’esforça per aconseguir el seu objectiu i superar els obstacles que se li presenten. | De cop i volta, apareix una lleona, que persegueix la zebra amb el seu instint assassí. La zebra intenta despistar-la corrent a dreta i esquerra; després s’enfila per un terreny escabr |
DESENLLAÇ
Part final de la narració en què es resol el problema central de la història. | Però aleshores apareix una segona zebra vella i coixa que corre menys. La lleona l’atrapa i li clava les mandíbules al coll. La primera zebra s’ha salvat. |
C) Intenció: Sovint les rondalles expressen una moral, ja que tenien una intenció educativa a més de la lúdica (entreteniment).
D) Fórmules:A les rondalles es fan servir fórmules que els narradors utilitzen per obrir el relat i tancar-lo. Aquestes frases representen una vaguetat deliberada que simbolitza l’abandonament del món concret de la realitat, i l’endinsament en un món on tot és possible. Pel que fa a les fórmules de tancament, aquestes tornen l’oient/lector al món concret.
Al començament:
- Això era i no era, i bon viatge faci la cadernera, per vosaltres un almud i per a mi una barcella.
- Això era i no era … bon viatge faci la cadernera.
- Vet aquí en aquell temps en què les bèsties parlaven i les persones callaven…
- Vet aquí que en aquell temps en què els ocells tenien dents…
- L’any tirurany…
- L’any tirolany
- Vet aquí que en aquell temps dels catorze vents, que set eren bons i altres set dolents…
Per tancar el relat:
- Conte contat, conte acabat.
- Rondalla explicada, rondalla acabada.
- I això és tan veritat com que el conte s’ha acabat.
- I no són morts si encara són vius.
- I van viure feliços molts i molts anys.
- I van ser feliços i van menjar tots anissos.
- I el que no ho vulgui creure que ho vagi a veure.
- Aquest conte s’ha acabat i si no és mentida és veritat.
- EXERCICISEscolta aquesta rondalla i fes els exercicis següents:
- Resumeix la narració en tres parts:
a. Plantejament
b. Nus
c. Desenllaç
2. Digues quins elements màgics hi apareixen
3. Quina és la moral del conte?
4. Quines fórmules fa servir per començar i finalitzar el relat?